Please select a page template in page properties.

Weishaupt: een succesverhaal sinds 1932.

Na 1800

Aan het begin van de 19de eeuw begint Joseph Anton Weishaupt met de productie van blaasbalgen in Schwendi. In de krant "Intelligenz-Blatt für den Oberamts-Bezirk Biberach" van 1842 wordt gezegd dat hij "[...] allerlei soorten blaasbalgen voor hamer-, hoef- en wapensmeden produceert, die goed hanteerbaar en van uitstekende kwaliteit zijn [...] Degelijkheid en hanteerbaarheid worden altijd gewaardeerd. - In feite bevelen Weishaupt blaasbalgen zichzelf aan." En ze zullen de komende decennia goed blijven verkopen.

1900

Rond 1900 is de "Gebläsefabrik Schwendi" eigendom van Franz Weishaupt senior, de vader van Max Weishaupt en zijn jongere broer Franz. Het productassortiment omvat zowel blaassystemen - waaronder blaasbalgen voor kerkorgels - als veldsmederijen en smeedkachels voor slotenmakers, smederijen, machinefabrieken en reparatie-ateliers.

1932

In 1932, midden in de wereldwijde economische crisis, richt Max Weishaupt, geboren op 31 oktober 1908 in Schwendi, zijn onderneming op. De naam: "Max Weishaupt, Maschinenfabrik, Schwendi". "Hoe slechter de tijden, hoe actiever je moet zijn": onder dit motto begint de oprichter van de onderneming weer met de productie van blaasbalgen en veldsmederijen.

Vanaf 1936 stijgt het aantal bestellingen aanzienlijk. De fabriek kan worden uitgebreid met een kantoorgebouw, waardoor er meer ruimte ontstaat voor de productie.

1938

In 1938 trouwt Max Weishaupt met Sofie Kiesle, de dochter van een kapper. Het jaar daarop wordt de oudste zoon Siegfried geboren, in 1941 Herbert, in 1949 Maximilian. De foto hierboven dateert van 1953.

De fabriek overleeft de Tweede Wereldoorlog zonder schade. Maar in de daaropvolgende jaren geeft de Franse militaire regering opdracht tot de ontmanteling van enkele duizenden machines als oorlogsherstel in het gebied van Württemberg en Hohenzollern. Bij Max Weishaupt wordt een grote draaibank in beslag genomen. Na de valutahervorming van 20 juli 1948 verbetert de situatie stilaan. Dankzij de koopkracht van het nieuwe D-mark kunnen er weer grondstoffen voor de productie worden ingekocht. Weishaupt produceert nu ook elektromotoren. Het werk hieraan is begonnen met de reparatie van elektromotoren in de naoorlogse periode.

1950

Vanaf 1950 levert Weishaupt koelventilatoren voor de scooter "Maico Mobil", die zeer goed verkoopt. In 1955 eindigt de samenwerking. Weishaupt concentreert zich volledig op de verbrandingstechniek.

In 1951, cruciale ontmoeting: in juli ontmoet Max Weishaupt voor het eerst de Zwitserse Jakob Meier. De reden van de contactopname is eigenlijk de intentie van Max Weishaupt om elektromotoren te verkopen. Het draait anders uit: de Bondsrepubliek Duitsland had Jakob Meier een octrooi verleend voor de uitvinding van een stookoliebrander onder het nummer 920976 en Meier is op zoek naar een Duits bedrijf dat deze brander onder licentie zou vervaardigen onder de naam "Monarch".

1952

Op 6 juni ondertekenen Max Weishaupt en Jakob Meier de licentieovereenkomst voor de stookoliebrander "Monarch" - "na lange en moeilijke onderhandelingen en correspondentie", zoals Weishaupt schrijft. Vanaf nu kan de onderneming de brander over de hele wereld verkopen, behalve in Zwitserland. De eerste brander wordt gemonteerd onder toezicht van Raymond Bärtschi, een Zwitserse specialist in brandertechniek. Hij adviseert de onderneming over technische zaken.

De gebouwen van de onderneming blijken al snel veel te klein te zijn. Dankzij een staatssteun van 40000 mark voor de bouw kan Max Weishaupt de onderneming uitbreiden. Voor 5000 mark koopt hij een bouwterrein achter de herberg "Zum Hirschen", waar nu het stadhuis staat, en bouwt hij een nieuwe werkplaats aan de Gutenzellerstraße 2. Maar zelfs als de nieuwe gebouwen klaar zijn, volstaan ze al niet meer voor de snelle toename van de productie. Een reclamebrochure geeft inzicht in het werk van de werkplaats.

1953

De eerste vestiging van de onderneming uit Opper-Zwaben wordt toegewezen aan Alois Steimer in Augsburg. In 1954 volgt Hans Niclas in Wissen an der Sieg, in 1956 Hans Bongartz in Lübbecke. Hij breidt zijn onderneming snel uit naar een van de grootste vertegenwoordigingen.

1954

De uitvinder van de Monarch-brander, Jakob Meier, overlijdt op 28 januari geheel onverwacht. Dit maakt een nieuwe overeenkomst over Monarch met de weduwe van de fabrikant noodzakelijk. Het is ondertekend op 1 februari 1955.


Het productaanbod van de onderneming is gevarieerd: elektrische schroefventilatoren (vanaf 214 mark), orgelventilatoren (vanaf 175 mark), elektromotoren (vanaf 113 mark) en hogedrukventilatoren (vanaf 305 mark) maken er net zo goed deel van uit als een "volautomatische stookoliebranderinstallatie Monarch", aangeboden voor 2080 mark.

1955

Het verkoopnet wordt snel uitgebreid: slechts een jaar na de oprichting van de eerste vestiging zijn er nog eens 14 toegevoegd.

De onderneming is nu ook aanwezig in het buitenland: in Nederland, waar Ton Harmsen "Monarch Nederland" opricht - Harmsen wordt een goede vriend van de familie Weishaupt -, en in Portugal met de vestiging Rost & Janus van de familie Burmester.

1956

De aanwezigheid in het buitenland wordt professioneel aangepakt: brochures in het Engels en Portugees presenteren de voordelen van Weishaupt stookoliebranders in de landstalen en stellen de vertegenwoordigers in staat om een overtuigende argumentatie op te bouwen.

In Friedrichshafen vertegenwoordigt Raymond Bärtschi voortaan de Weishaupt producten. Schakelkasten vullen nu de stookoliebranders aan. Ze vergemakkelijken de installatie voor de installateur en de bediening van de nieuwe verwarmingsinstallatie voor de klant: hij kan deze comfortabel en economisch regelen.

1957

Op haar 25ste verjaardag is de onderneming met 200 medewerkers al de grootste industriële onderneming van Rot-Tal. Ter gelegenheid van de viering wordt ook de nieuwe fabriek op het terrein Bruckmähder in gebruik genomen: met een nieuwe fabriekshal en een groot kantoorgebouw. Hiermee heeft Weishaupt zijn huidige hoofdkwartier gevonden. Om de goede werksfeer te behouden nodigt Max Weishaupt uit voor een bedrijfsuitje naar de Allgäu.

20 fabrieksvertegenwoordigingen en talrijke klantenservicepunten met meer dan honderd klantenservicevoertuigen zorgen voor de installatie en het onderhoud van de producten in heel Duitsland. Hoe belangrijk deze service voor de bedrijfsleider is, blijkt uit een vertrouwelijke brief aan de klanten. Daarin vraagt hij "om mij te laten weten of u tevreden bent met de service die door onze verantwoordelijke fabrieksvertegenwoordigingen wordt aangeboden voor uw installaties. Mocht dit, tegen de verwachtingen in, niet het geval zijn, dan vraag ik u om mij openlijk te informeren."

1958

Weishaupt stookoliebranders werken aan het keizerlijk hof in Teheran, in de Engelse ministeries van luchtvaart en arbeid, op Russische schepen en voor veel binnenlandse en buitenlandse klanten. "Monarch-stookoliebranders veroveren Europa" is de slogan voor Duitslands best verkochte stookoliebrander. Afhankelijk van het vermogen kost een brander inclusief schakelkast tussen 1621 en 5859 mark.

1959

Vanaf het begin van het jaar is de onderneming geen personenvennootschap meer, maar een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. De nieuwe naam: "Max Weishaupt Schwendi GmbH". Bovendien neemt de oprichter van de onderneming zijn "langdurige trouwe partner, Sofie Weishaupt, mee als vennoot", zoals hij schrijft aan zijn zakenpartners.

Meer comfort dankzij geavanceerde technologie wordt geboden door de circulatiepomp "Cuenod", die Weishaupt vanaf het voorjaar onder licentie van de Zwitserse firma Atelier de Charmilles zal produceren. Waar vroeger alleen de zwaartekracht het verwarmde water in het verwarmingscircuit moest laten circuleren, kon de pomp dit nu betrouwbaar overnemen.

1960

"Een complete stookoliebrander" inclusief 3.000 liter stookolie is de eerste prijs in een wedstrijd die Weishaupt in het juli-nummer van het Duitse tijdschrift "Das Haus" lanceerde - vor het eerst is de advertentie direct gericht op de eindklant.

De nieuwe bioscoop "Kleine Bühne" is de grote attractie in Schwendi. Hij is gebouwd op de plaats van een voormalig atelier in de Gutenzellerstraße. Max Weishaupt wil zijn personeel en de inwoners van de stad meer recreatiemogelijkheden bieden. De eerste vertoning vindt plaats op 2 september met de film "Und ewig singen die Wälder" met Gert Fröbe. 

1961

"Beste kostenplaatsbeheerders": zo begint een brief van Max Weishaupt aan de leidinggevenden van de onderneming. De aanleiding: de onderneming is de afgelopen jaren zo snel gegroeid dat een nieuwe structuur voor de boekhouding noodzakelijk is geworden. Een van de doelstellingen is om snel een maandelijkse resultatenrekening te kunnen opstellen.


Slechts drie jaar na de verhuizing naar het nieuwe hoofdgebouw moet het worden uitgebreid. Weishaupt heeft ongeveer 400 mensen in dienst. Aan de eisen op het gebied van verkoop, boekhouding en personeelsmanagement kan alleen worden voldaan met behulp van een voortdurend groeiend personeelsbestand.

1962

De onderneming bestaat 30 jaar en de cijfers laten een indrukwekkende stijging zien, vooral sinds het begin van de branderproductie in 1952. In slechts zeven jaar tijd kon de omzet verzesvoudigd worden, in 1961 was dat 30 miljoen mark. 500 medewerkers werken nu voor Weishaupt. 25 procent van alle in Duitsland verkochte stookoliebranders is afkomstig van Schwendi. De onderneming is vertegenwoordigd in 13 landen, het aantal agentschappen, vestigingen en klantenservicepunten in Duitsland is gestegen tot 60. De toepasselijke titelregel van het "Deutsches Volksblatt" ter gelegenheid van het jubileum: "Van atelier tot wereldbedrijf."

Technologiepionier Weishaupt richt zich heel vroeg op gegevensverwerking. In het begin zijn het mechanische ponstkaartmachines die de start van een nieuw tijdperk inluiden. 

1963

Eenvoudig, sober en elegant: met het begin van de samenwerking met de legendarische Ulmer Hochschule für Gestaltung (hfg) komt de vormentaal van het Bauhaus in het ontwerp van de onderneming. Ze kenmerkt onze producten vandaag nog. De nieuwe beursstand, ontworpen door Hans Gugelot en Hans Sukopp van het Institut für Produktdesign in Ulm en voor het eerst opgesteld in Frankfurt, evenals de branders W1 en WG1 zijn de eerste baanbrekende resultaten.

Een nieuwe brandstof, een nieuwe brander: met de gasbrander WG1 betreedt Weishaupt een nieuw tijdperk. Het is het resultaat van uitgebreid onderzoek en toont de opmerkelijke vooruitziende blik van Max Weishaupt: hij erkende al vroeg het belang van aardgas en loopt daarmee ver voor op de meeste anderen in de branche. 

1964

Het erkenningscertificaat van de DVGW, de Duitse vereniging van gas- en watervaklui), getuigt dat de nieuwe gasbranders van Weishaupt technisch perfect zijn. Na de WG1, een atmosferische brander, is de WG2 al het tweede model, een aangeblazen gasbrander, op de markt. De keuring is uitgevoerd door TÜV Bavaria.

Met de stookoliebrander W1 is een nieuwe generatie branders in het leven geroepen - een opmerkelijke stap vooruit op het gebied van vorm, techniek en servicevriendelijkheid. Een ontwikkeling die tot op de dag van vandaag een van de pijlers van het Weishaupt-productgamma vormt. Voor het eerst is een brander ook uitgerust met een meerpolige elektrische stekker, wat de installatie enorm vergemakkelijkt - en daarmee zijn tijd ver vooruit is.

1965

De grote vraag naar de W1 branders maakt het noodzakelijk om de productiecapaciteit te vergroten. Er wordt nog een nieuw gebouw van 6500 vierkante meter opgetrokken, waarna een oppervlakte van 22000 vierkante meter beschikbaar is voor de productie van branders.

Op de beurs in Leipzig staan gesprekken met toonaangevende medewerkers van grote bedrijven uit het Oostblok op de agenda. De brander W1 en de schakelkast WS1 zijn bekroond met een gouden medaille voor hun technische kwaliteiten.

1966

Een andere innovatie komt van het Müller-Brockmann: de eerste brochure voor eindklanten. De brochure "Weishaupt - warmte, comfort, economie" presenteert het productgamma en de verschillende toepassingsmogelijkheden.

Van september tot december wordt op het terrein van de gemeentebedrijven van Augsburg een steunpunt van het Onderzoeks- en Ontwikkelingscentrum opgericht: omdat er in Schwendi nog geen gasvoorziening is, moeten de tests in het kader van de verdere ontwikkeling van grote gas- en combibranders in dit tijdelijke laboratorium uitgevoerd worden.

1967

35-jarig bestaan! De cijfers tonen voor Max Weishaupt GmbH opnieuw een kwalitatieve sprong voorwaarts. De totale omzet in het jubileumjaar bedraagt 69,4 miljoen mark, waarvan 60 procent in Duitsland werd gegenereerd, 40 procent in het buitenland. De totale inkomsten zijn vijf jaar tijd verdubbeld. 2690 medewerkers werken in de gehele Weishaupt organisatie, 872 in de fabriek en de agentschappen, 317 in de dochterondernemingen in Frankrijk en België, 1501 bij vestigingen en officiële dealers in Duitsland en in het buitenland. Het verkoop- en servicenetwerk bestaat uit 13 fabriekskantoren, 20 vestigingen, 35 officiële dealers, 133 regionale vertegenwoordigingen en 238 klantenservicepunten.

De nieuwe stookoliebrander U4 is geschikt voor stadsverwarmingscentrales en andere grote warmteproductie-installaties. Zoals alle U-branders kan hij hoge tegendrukken in de vuurhaard overwinnen en kan hij daarom worden gecombineerd met alle hoog-vermogen-ketels.

1968

Met een prijsverlaging van 9,09 procent op al haar producten absorbeert de onderneming de nieuwe BTW van tien procent, die vanaf 1 januari zal worden geheven. De bruto catalogusprijzen blijven dus min of meer gelijk. 

"Gas is in opkomst": Deze kop in het "Handelsblatt" van 25 oktober documenteert de vooruitziendheid waarmee Max Weishaupt zijn producten ontwikkelt - de onderneming had al in 1962 haar eerste gasbrander op de markt gebracht. De gerespecteerde handelskrant schrijft nu over de "aardgasgolf", en Weishaupt blijkt ideaal gepositioneerd te zijn.

1969

De 500.000ste brander rolt van de productielijn, 17 jaar nadat de eerste Monarch-brander werd vervaardigd. Een enorm aantal - maar niet vergeleken met de productiecapaciteit aan het eind van de jaren zestig. Deze bedraagt 100.000 branders per jaar.

Veiligheid staat voorop - vooral bij gasverbrandingsinstallaties. Om deze reden zijn alle gasbranders, zelfs als de regelgeving dit niet vereist, uitgerust met magneetventielen van kwaliteitsgroep A.

1970

Uitmuntende techniek, goede vorm: het recept, dat sinds het begin van de samenwerking met de designers Hans Gugelot (die in 1965 overleed) en Hans Sukopp geldt voor de ontwikkeling van alle nieuwe producten, is ook de leidraad voor het schakelpaneel WP. Het overtuigt met beproefde componenten en een klaar en sober ontwerp.

In de nacht van zaterdag op zondag vier gasbranders WG3 in de fabriek geproduceerd, op zondagvoormiddag in Keulen met de opbouw gestart, op maandag om 5 uur 's morgens de installatie klaar voor gebruik: dankzij de toewijding van de vestiging in Keulen kon een groot bedrijf dat door een leverancier in de steek was gelaten, zijn drooginstallatie op tijd voor de vroege shift aan het begin van de week omschakelen van stadsgas naar aardgas.

1971


Het Duitse Octrooibureau "veredelt" een ontwikkeling van het Onderzoeks- en Ontwikkelingscentrum: het verleent octrooibescherming voor het "twee-schijven-Menginrichting " waarmee Weishaupt sinds een jaar zijn gas- en combibranders uitrust. Het maakt een optimale menging van de verschillende Brandstoffen  gas en stookolie met lucht en een stabielere vlam mogelijk.

De parochiekerk van Schwendi ontvangt vier nieuwe klokken, geschonken door de families van Max Weishaupt en zijn drie zonen. Ze luiden het jaar 1972 in. De bereidheid van Weishaupt om te doneren - de parochiekerk is een voorbeeld - is groot en gaat tot op de dag van vandaag door.

1972

40 jaar Weishaupt: niet alleen de datum is een reden om te vieren. De onderneming bevindt zich in een briljante positie. De totale omzet in het jubileumjaar bedraagt 111,8 miljoen mark, waarvan 70 procent in Duitsland werd gegenereerd, 30 procent in het buitenland. In de fabriek in Schwendi zijn 930 mensen werkzaam, in de agentschappe nog eens 348 en in de buitenlandse dochterondernemingen 290. Het marktaandeel van de Weishaupt branders in Duitsland blijft constant op 25 procent.

Acht jaar na de marktintroductie rolt de 500.000ste brander van de W-serie al van de productielijn, "geen reden voor grote feesten", zoals het "Weishaupt Report" nuchter opmerkt. In Schwendi zijn mensen grote schaal gewend.

1973

In Brazilië huldigt Weishaupt in september een nieuw gebouw in. Slechts twee jaar na de oprichting van de Braziliaanse dochteronderneming zijn de nieuwe gebouwen in São Paulo klaar. Senator Max Weishaupt kwam de inwijdingsceremonie voorzitten.

Na grondig onderzoek geeft de DVGW de onderneming het "Certificaat als onderhoudsbedrijf volgens de DVGW-praktijkcode G 676" af. Dit geeft Weishaupt medewerkers toestemming om ook de door hen geleverde systemen te onderhouden.

1974

De grootste brander tot nu toe komt van de productielijn: de WK5. Hoe groter het brandervermogen, hoe hoger de technische eisen. Daarom heeft Weishaupt met zijn uitstekende reputatie in de branche, die zowel gebaseerd is op de betrouwbaarheid van de techniek als op die van de klantenservice, een bovengemiddeld groot marktaandeel. De WK5 is bedoeld voor industriële toepassingen. Deze brander heeft een stookoliedebietcapaciteit van 2400 kilogram per uur.

De Herbert-Weishaupt-stichting is opgericht. Genoemd naar de op één na oudste zoon van Max Weishaupt. De stichting, gevestigd in Ulm, doet onderzoek naar de herkenning en behandeling van de diabetes waaraan Herbert Weishaupt op 4 februari 1973 is overleden. Het startkapitaal van de stichting bedraagt 50.000 mark.

.

1975

De balanswaarde van Max Weishaupt GmbH overschrijdt voor het eerst de kaap van 100 miljoen mark.

"Jaag uw geld niet door de schoorsteen!" Met deze boodschap richt de onderneming zich rechtstreeks tot de eindklanten. Zeven eenvoudige en doeltreffende tips om geld te besparen op de verwarming vestigen de aandacht op de centrale boodschap van de brochure: dat investeren in een Weishaupt brander een van de meest effectieve maatregelen is om het milieu en de eigen portemonnee te ontlasten. 

1976

Een nieuw agentschap is geopend in Kassel.

Ook Taïwan behoort nu tot het brede netwerk van vertegenwoordigingen, hier is het de firma Singhotex, waarmee een contract wordt afgesloten. In Reinach/Zwitserland wordt de vertegenwoordiging HSB toegevoegd. 

1977

Ter gelegenheid van het 45-jarig bestaan van de onderneming is de geconsolideerde omzet van de Weishaupt groep gestegen tot 177 miljoen mark. De export is nu goed voor 36 procent hiervan. Er werken 925 mensen in de fabriek in Schwendi, nog eens 325 in de agentschappen en 430 in de buitenlandse dochterondernemingen, waarvan de meeste in Frankrijk en Brazilië.

De blauwe vlam is het handelsmerk van de stookoliebrander "Purflam". Hij wordt geproduceerd in een proefserie van 200 stuks. Het bijzondere ervan is dat stookolie en lucht zich letterlijk mengen tot ze vergast zijn en net als gas volledig verbranden. Vandaar de kleur van de vlam. De Purflam is het resultaat van meer dan tien jaar ontwikkelingswerk.

1978

De tijd van de typemachine is voorbij: computers nemen hun plaats in en luiden een nieuw tijdperk in van kantoorwerk en organisatie.

Het nieuwe hoofdkwartier van Weishaupt U.K. in Willenhall bij Birmingham wordt ingehuldigd. Hier worden de producten aangepast aan de Britse voorschriften. Het uitgebreide magazijn garandeert een snelle levering aan de klanten, ook met behulp van perfect uitgeruste servicewagens.

1979

<br/>Een schoon milieu is bij Weishaupt niet alleen een leidraad bij de ontwikkeling van verbrandingsinstallaties, maar ook bij het verloop van de productie. Daarom wordt in april in Schwendi een moderne afvalwaterzuiveringsinstallatie in gebruik genomen. Deze zuivert het afvalwater zo grondig dat het zonder risico's in de riolering kan stromen. Voordien was de zuivering nodig in een verzamelpunt in München. 

1980

Het "Manager Magazin", een van de toonaangevende handelsmagazines in Duitsland, presenteert Siegfried Weishaupt op de cover van het aprilnummer. Het onderwerp: "Energiecrisis opent aantrekkelijke markten". De strategieën van succesvolle bedrijven bij het omgaan met de gevolgen van de olieschok zijn het onderwerp, en Siegfried Weishaupt is de belangrijkste gesprekspartner. De coverfoto spreekt voor zich: een industriële brander projecteert zijn reusachtige vlam in de nachtelijke hemel om het portret van de ondernemer een warme en dramatische achtergrond te geven.

De hoogste precisie in de productie is altijd een van onze principes geweest. Met CNC-gestuurde meetapparatuur, die de resultaten digitaal weergeeft, kan elk werkstuk nog nauwkeuriger worden gecontroleerd en kan het resultaat van de meting volledig automatisch worden geregistreerd. 

1981

De verwarmde verstuiverkop is een van de belangrijkste innovaties van de nieuwe stookoliebrander WL10. Dankzij deze eigen ontwikkeling wordt zelfs de lichte stookolie voorverwarmd, wat de omstandigheden bij het starten van de brander verbetert. Tegelijkertijd maakt de techniek een probleemloze werking mogelijk op ketels met een bijzonder laag warmtevermogen, bijvoorbeeld in een eengezinswoning. Door zijn uitstekende verbrandingsresultaten krijgt de WL10 het jaar daarop het milieukeurmerk "Blauwe Engel". 

1982

Vaarwel aan senator h.c. Max Weishaupt. Kort voor het einde van zijn 74ste levensjaar sterft de man die in 1932 in een klein atelier begon en 50 jaar later een onderneming van internationale allure achterlaat op 18 augustus. Dankzij de economische kracht van zijn onderneming, maar ook zijn persoonlijke inzet, ontwikkelde zijn geboortestad Schwendi zich tot een welvarende gemeenschap. De foto toont Max Weishaupt samen met zijn vrouw Sofie in de tuin van zijn villa: de zakenman was ook een man die diep gehecht was aan zijn familie.


Een van de meest vooraanstaande technische musea ter wereld, het Deutsches Museum in München, heeft Weishaupt-branders geselecteerd om een demonstratie-installatie uit te rusten: een stookoliebrander WL2 en een aangeblazen gasbrander WG1. De bezoekers krijgen in de afdeling aardolie en aardgas echte emissiemetingen en verbrandingstechnische metingen te zien met behulp van meetinstrumenten.

.

1983

< De tweemiljoenste Weishaupt-brander zal in april de assemblagelijn verlaten. Het is een aangeblazen gasbrander WG2 die gedoneerd wordt voor het project voor gehandicapte kinderen "Behindertes Kind" in Wuppertal.

108 jongens en meisjes zijn in opleiding bij Weishaupt: als kantoormedewerkers, industriële bedienden, tekenaars, machinebouwers, elektromonteurs, elektronici voor energieapparatuur en gereedschapsmakers. Met een quotum van elf procent van de werknemers in Schwendi levert de onderneming een belangrijke bijdrage aan het beroepsonderwijs in de regio en neemt het nationaal een toppositie in. Het opleidingsquotum van Duitse bedrijven bedraagt gemiddeld slechts vijf procent. 

1984

Er komt een nieuwe klasse van branders op de markt: de grote branders in de bouwgroottes 60 en 70 zijn de intrede in de generatie van industriebranders met uitstekende regel- en verbrandingstechnische eigenschappen. Het vermogen van de gas-, stookolie- en combibranders gaat van 700 tot 11000 kW.

Meer dan de helft van de medewerkers is al meer dan tien jaar in de onderneming, 20 procent zelfs langer dan 20 jaar. Dit weerspiegelt de uitstekende werkomstandigheden, de kwaliteit van de banen en de goede werksfeer.

1985

"Schoon milieu door stookolie en gas" is het thema van het symposium dat op 11 oktober in Schwendi plaatsvindt. Een groot aantal deskundigen zal het onderzoeksrapport dat Weishaupt over dit onderwerp heeft gepubliceerd bespreken. Het kijkt kritisch naar het "Derde immissiebeschermingsrapport van de Duitse Regering" van 1984, dat de milieuvervuiling door de verbranding van stookolie en gas veroorzaakt door de "huishoudens en kleine consumenten" op een ongedifferentieerde manier presenteert. De experts van de onderneming stellen de technische mogelijkheden voor die vandaag de dag al kunnen worden ingezet om de Emissies  van Schadelijke stoffen  te verminderen. Een brochure van 20 pagina's met belangrijke informatie en argumenten, gedrukt in 100.000 exemplaren trekt veel aandacht.

Delta Modern Service neemt de Weishaupt-vertegenwoordiging in Egypte over. De eigenaar Said Owies werd grondig opgeleid in Schwendi.

1986

Monarch-France, de eerste en grootste dochteronderneming van het bedrijf viert haar 25-jarig bestaan. Oorspronkelijk opgericht in Parijs, is deze nu gevestigd in Colmar na een tussenstop in Thionville, Lotharingen. Met bijna 200 miljoen frank in 1986 is Monarch-France de onderneming met de hoogste omzet in de Franse branderindustrie. 40 agentschappen en technische bureaus, waarvan een aantal al in hun eigen gebouwen, en maar liefst 300 medewerkers bedienen klanten in heel Frankrijk.

De Italiaanse dochteronderneming verhuist naar een nieuw gebouwde centrale in Saronno.

1987

Voor het eerst 300 miljoen mark omzet in de groep: dat is het uitstekende nieuws voor het 55ste bedrijfsjubileum. De balanswaarde bedraagt 178 miljoen mark. 983 medewerkers werken in Schwendi, 506 in 20 Duitse agentschappen en 613 in de tien buitenlandse dochterondernemingen. 37 procent van de omzet wordt gegenereerd in de export, waarvan twee derde nu via de dochterondernemingen.

Blumberg bij Donaueschingen opent nog een agentschap.

1988

Het Bodenmeergebied is nu afhankelijk van het nieuwe agentschap in Ravensburg, na lang onder de verantwoordelijkheid van Raymond Bärtschi te hebben gestaan, die Max Weishaupt in zijn tijd veel over brandertechniek had geleerd. Bärtschi had om gezondheidsredenen ontslag genomen uit het management van de vestiging en stierf kort daarna.

Hulp aan de medewerkers is een traditie bij Weishaupt. In het verleden bouwde de oprichter van de onderneming, Max Weishaupt, woningen voor zijn personeel; nu creëert zijn zoon Siegfried Weishaupt op zijn beurt een bedrijfspensioenregeling met uitzonderlijke voordelen.

1989

Vaarwel aan Sofie Weishaupt. De CO -vennoot en vrouw van Max Weishaupt, de oprichter van de onderneming, overlijdt op 16 februari op 81-jarige leeftijd. In de beslissende jaren van het nieuwe tijdperk was ze een trouwe metgezel en heeft ze het lot van de onderneming op vele gebieden mede bepaald. Tot het einde toe heeft ze een actieve rol gespeeld in de ontwikkeling ervan.

1990

Wat een succes! Nauwelijks op de markt is de Weishaupt Thermo Unit overladen met onderscheidingen: op het "Industrie-Forum Design Hannover" ontvangt Siegfried Weishaupt de "Speciale onderscheiding voor uitstekend design" van Birgit Breuel, minister van Financiën van Nedersaksen, en op de beurs in München de "Federale onderscheiding voor uitstekende innovatieve prestaties op het gebied van ambachten en vakmanschap". Ook de Design Centers in Stuttgart en Nordrhein-Westfalen hebben prijzen toegekend aan de Thermo Unit, net als de juryleden van de Parijse beurs "Interclima". Maar de lof voor het nieuwe product is niet de enige reden tot vreugde: de verkoopcijfers - meer dan 10.000 verkochte ketels in het eerste jaar van de productie alleen al - zijn net zo indrukwekkend.

De twee miljoenste brander W verlaat de productielijn. Een uitzonderlijk succes, dat echter in het bedrijfsmagazine "Report Weishaupt" tamelijk sober wordt vermeld.

1991

Op 6480 meter hoogte heeft geen enkele Weishaupt-wimpel ooit gefladderd -en het is waarschijnlijk ook de eerste keer dat de wimpel van een verwarmingsbedrijf zo'n hoogte bereikt! Jean Bernhard Gaumin, thermisch ingenieur en bergbeklimmer, houdt het merk Weishaupt voor de lens en legt zijn zegevierende beklimming van de Ausangate in de Peruaanse Andes voorgoed vast met zijn acht medeklimmers.

Drie miljoen branders hebben de fabriek in Schwendi verlaten sinds 1952 - een nieuw record! De drie miljoenste is een combibrander van het type WGL30, die aan het districtsziekenhuis Löbau in Saksen wordt geschonken.

1992

Het Weishaupt Forum wordt geopend. In aanwezigheid van de New Yorkse architect Richard Meier vindt in mei de feestelijke opening van de nieuwe, door hem ontworpen tentoonstellings- en opleidingsgebouw plaats. Na twee jaar bouwen krijgt de fabriek in Schwendi een nieuw gezicht: puristisch van stijl, tot in de puntjes verzorgd. Een van de hoogtepunten van de viering met enkele honderden genodigden: het concert met de belangrijke hedendaagse componist Philipp Glass, een vertegenwoordiger van de "minimal music". Hij zal zelf zijn werk "Opening" spelen.

Kwaliteitsmanagement bij Weishaupt is voorbeeldig, het voldoet aan de ISO 9001/EN 29001-norm, zoals bevestigd door de DQS, de Duitse vereniging voor certificering van kwaliteitsborgingssystemen, die alle werkprocessen van orderontvangst tot en met klantenservice controleert. Dit is de officiële bevestiging dat het kwaliteitsmanagement van de onderneming voldoet aan de internationale normen.

.

1993

Grootste onderscheiding voor het Weishaupt Forum: het wordt bekroond met de "Duitse prijs voor architectuur '93". Voorzitster van de Bondsdag Rita Süssmuth overhandigt hem aan Siegfried Weishaupt tijdens een ceremonie in de Bondsdag van Bonn. De jury is verheugd dat het Forum, ontworpen door Richard Meier, "een urbanisatieproces respecteert dat in staat is een industriële productieplaats, een opleidingscentrum en een belangrijke collectie hedendaagse kunst in een landelijke omgeving samen te brengen".

De 14e dochteronderneming wordt opgericht, in Zweden. Een agentschap in Regensburg, verantwoordelijk voor de regio Oost-Beieren, vult het verkoop- en servicenetwerk aan. In Athene wordt de vestiging Energia toegevoegd, in India de firma Rajni, in Macedonië de firma Termoking.

1994

De nieuwe speciale gasketel "Weishaupt Thermo Gas" wordt op de markt gebracht. In zeven vermogensgroottes tussen 9 en 34 kW maakt het een selectie mogelijk op basis van de grootte en de warmtebehoefte van de een- of meergezinswoning. De Ketel  wordt volledig gemonteerd en vooraf ingesteld geleverd, installatie en inbedrijfstelling zijn zeer eenvoudig voor de installateur. 

Siegfried Weishaupt is verkozen tot voorzitter van het Europees Comité van Branderfabrikanten (CEB), waarvan zijn vader Max Weishaupt ooit de stichtende voorzitter was.

1995

De nieuwe Weishaupt beursstand, ontworpen door de gerenommeerde New Yorkse architect Richard Meier, wordt voor het eerst onthuld op de ISH in Frankfurt. De vormentaal, die het Weishaupt Forum al kenmerkt, de klassieke proporties en het heldere wit onderscheiden de Weishaupt stand duidelijk van de conventionele stands. Het vervangt de in 1963 door Hans Sukopp ontworpen stand, die zich al jaren onderscheidde door zijn kwaliteit en tijdloosheid.

Dubbel jubileum in Nederland: Monarch Nederland viert zijn 40-jarig bestaan en oprichter Ton Harmsen wordt 70 jaar. Ton Harmsen is een van de pioniers die de weg vrijmaakte voor stookolie- en later ook gasverbranding in Europa. Zijn band met Weishaupt is niet alleen professioneel, maar ook vriendschappelijk.

1996

Hoge investeringen in de productie vereenvoudigen en automatiseren de productieprocessen. Een nieuw magazijn voor lange goederen levert automatisch materiaal uit één van de 180 compartimenten, zoals gevraagd door de magazijncomputer. In het nieuwe plaatverwerkingscentrum stuurt een computer het hele werkproces aan. Dankzij de lasertechnologie kan bijna elke vorm worden geproduceerd. In het nieuwe buigcentrum neemt een robot het werk over (foto boven): hij laadt de machine, neemt de gebogen buis uit en plaatst het afgewerkte werkstuk in daarvoor bestemde containers.

De onderneming vult haar gamma verder aan met de lancering van de nieuwe gascondensatieketel "Weishaupt Thermo Condens". Het kernstuk is de Warmtewisselaar  uit aluminium-siliciumlegering in één gietstuk, die bijzonder goed bestand is tegen corrosie. Dankzij de speciaal ontworpen Warmtewisselaar  kan de Condensatiewarmte  (Waterdamp ) uit de rookgassen worden teruggewonnen. De Ketel  is niet alleen zuinig in het verbruik, maar ook bijzonder milieuvriendelijk: de rookgassen van de Thermo Condensatie unit bevatten slechts minimale hoeveelheden Stikstofoxide  en koolmonoxide.

1997

Het tijdperk van digitaal verbrandingsmanagement begint. Het begint bij met de bouwreeks W40 (foto hieronder), uitgerust met een Verbrandingsmanager  waarvan de microprocessor alle functies controleert en bewaakt. Een databus maakt de aansluiting op een gebouwbeheersysteem mogelijk en maakt zo bewaking en diagnose op afstand mogelijk. Een andere innovatie: gas- en stookoliebranders hebben hetzelfde technische platform, wat montage, bediening, afstelling en onderhoud, planning en levering van wisselstukken vereenvoudigt. Resultaat: een aanzienlijk prijsvoordeel.

In het jaar van het 65-jarig bestaan van de onderneming bereikt de geconsolideerde groepsomzet 642 miljoen mark met een exportaandeel van 35 procent. De balanswaarde is gestegen tot 346 miljoen mark. De onderneming telt 2750 medewerkers, waarvan 1083 in de fabriek in Schwendi, 725 in de Duitse agentschappen, 188 bij Neuberger en 754 in de buitenlandse dochterondernemingen.

1998

multiflam® is de naam van de nieuwe brandertechnologie die een vermindering van de Emissies  van Stikstofoxide  bij stookolieverbranding in het dagelijks gebruik realiseert, wat voorheen onmogelijk leek. Minder dan 120 mg/kWh NOx  zijn werkelijkheid geworden - bevestigd in de veldtest in het klooster Zwiefalten, waar de waarden van de twee Weishaupt-branders constant onder de 100 mg/kWh lagen. En dit is het principe: drie tot vier secundaire verstuivers, die concentrisch op de primaire verstuiver zijn gericht, vernevelen de vloeibare brandstof. De stookolienevel uit deze verstuivers vermengt zich met Verbrandingslucht  en rookgassen uit de verbrandingskamer en verdampt gedeeltelijk. De op die manier geprepareerde brandstof verbrandt dan met een bijna blauwe hoofdvlam, vergelijkbaar met de kleine blauwevlambranders. De multiflamtechnologie zorgt zo voor een optimale verbranding van gasolie verwarming met een drastisch gereduceerde NOx -vorming, volledig en roetvrij in de verbrandingsruimte met de kleinste luchtovermaat. In het daaropvolgende jaar worden de eerste seriebranders uitgeleverd.

1999

Weishaupt en architectuur - een gelukkige combinatie. Een verdere uiting van deze bedrijfstraditie is het nieuwe hoofdkantoor van de Zwitserse dochteronderneming in Geroldswil/Zürich.

Een bijzonderheid van het gebouw, ontworpen door de prestigieuze Zürichse architect Theo Hotz, is het zon- en geluidsscherm dat de snelweg A1 overspant. Het gebouw is niet alleen exemplarisch voor zijn architectuur, maar ook voor de energiebesparende technieken die al in de planningsfase moesten worden toegepast.

Er breekt een nieuw IT-tijdperk aan: op het hoofdkantoor van Schwendi werd de introductie van de bedrijfssoftware "R/3" van SAP met succes afgerond. De werkprocessen zijn gestandaardiseerd en alle bedrijfstoepassingssgebieden en zijn aan elkaar gekoppeld. Vanaf 2000 zijn alle agentschappen met elkaar verbonden en vanaf 2001 zullen de dochterondernemingen aan elkaar worden gekoppeld. Het doel: een optimale verwerking van elke bestelling.

2000

"Montage 2000" is de naam van een van de grootste investeringsprojecten in de geschiedenis van de onderneming: voor de brandermontage werd een bestaande hal omgebouwd en een nieuwe ultramoderne hal van 2300 vierkante meter gebouwd. Aan het einde van het jaar wordt de installatie in gebruik genomen. Het doel was om optimale productieprocessen te creëren - snel, flexibel, ergonomisch, economisch en betrouwbaar. Het doel zal snel bereikt worden.

De ontwikkeling van de nieuwe condensatieketels WTC45 en WTC60 vervolledigt het vermogensbereik tot 62 kW. Dankzij de opstelling in cascade, die het mogelijk maakt om tot vier ketels in serie aan te sluiten, kunnen vermogens tot 240 kW worden bereikt.

2001

50 jaar dienst bij éénzelfde onderneming - Bruno Rothmaier viert dit buitengewone jubileum op 1 oktober. In 1951, op 13-jarige leeftijd, kwam hij als leerling-machinefabrikant in dienst van het bedrijf en beleefde zo de hele periode van de branderbouw in Schwendi.

Met een normrendement van 110 procent ligt de nieuwe bouwreeks "Weishaupt Thermo Condens-A" in het maximale bereik van wat technisch mogelijk is. Het is een volledig nieuwe ontwikkeling vanuit het eigen Onderzoeks- en Ontwikkelingscentrum en beschikt over een wereldpremière: de "SCOT Technologie", die optimale verbrandingswaarden garandeert, ongeacht de gassamenstelling, en een constant optimale verbranding over de gehele levensduur van de Ketel .

.

Het goede klimaat van werk, plezier en betrouwbaarheid is de basis voor de tevredenheid van onze klanten overal ter wereld.

Visie met traditie. In elke generatie.

Sinds de oprichting van de firma door Max Weishaupt in 1932 is er maar één richting: vooruit. Ook dankzij de sterke familietraditie. Met de hoogste eisen, de grootste know-how, en een absolute betrouwbaarheid leiden Siegfried en Thomas Weishaupt het traditiebedrijf naar de toekomst.

Vele medewerkers, één DNA: betrouwbaarheid.

Het thema betrouwbaarheid is bij Weishaupt niet alleen een belofte. Het is een houding. Van elk individu. Betrouwbare medewerkers met jarenlange anciënniteit en ervaring zijn de fundamenten van het succes van de firma Weishaupt. Sommige medewerkers zijn al als derde generatie of al meer dan 40 jaar trouw aan de onderneming. Als werkgever zijn we daar bijzonder trots op.

Architectuur en kunst. Weishaupts klare lijn.

Collectie

De collectie omvat zowel incunabelen van het abstracte expressionisme - onder meer van Mark Rothko - als werken van de Amerikaanse popart-kunstenaar Warhol of Lichtenstein. Aan de Europese kant worden werken van Josef Albers of Max Bill als vertegenwoordigers van de concrete kunst tentoongesteld.

De collectie
Weishaupt Forum
Het Weishaupt forum

In het hoofdkantoor van het bedrijf in Schwendi is het sneeuwwitte Weishaupt Forum een sculpturaal monument, ontworpen door de Amerikaanse architect Richard Meier. Het gebouw vervult vele functies in het dagelijks leven van de onderneming en geeft uitdrukking aan de hele bedrijfscultuur: helderheid, kwaliteit en functionaliteit.

Up